Błędne dane w zleceniu transportowym mogą przysporzyć niemałych kłopotów przewoźnikowi, a czasami nawet uniemożliwić realizację zlecenia. Kto ponosi odpowiedzialność w tej sytuacji i jakie są konsekwencje?
Zlecenie transportowe to podstawowy element w transporcie.
Dbałość o poprawne wypełnianie zleceń transportowych jest niezbędne dla skutecznej i bezpiecznej obsługi transportowej towarów.
➡️ Jest podstawą efektywnego i bezpiecznego przewozu.
➡️ Pozwala ograniczyć ryzyko nieporozumień pomiędzy zaangażowanymi stronami.
➡️ Stanowi punkt wyjścia do egzekwowania umowy między nadawcą a przewoźnikiem.
Na kim spoczywa odpowiedzialność za błędne wskazanie miejsca w zleceniu? Jak postępować w takim przypadku? Czy przewoźnik ma prawo do odszkodowania za zbędnie wykonaną trasę?
Jeśli towar został poprawnie załadowany, jednak rzeczywiste miejsce rozładunku różni się od tego wskazanego w zleceniu - wina leży po stronie nadawcy.
Przewoźnik powinien w pierwszej kolejności skontaktować się ze zleceniodawcą i odebrać od niego instrukcje, co należy zrobić. Działanie na własną rękę nie jest tutaj wskazane, ponieważ jeśli kierowca przewiezie towar do magazynu zastępczego bez uprzednich ustaleń i potwierdzenia od klienta - nie będzie mógł dochodzić odszkodowania za poniesione koszty magazynowania przesyłki.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 Konwencji CMR
Obowiązkiem kierowcy wynikającym z art. 14 ust. 1 Konwencji CMR jest, że jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny wykonanie umowy przewozu na warunkach podanych w liście przewozowym jest lub staje się niemożliwe przed przybyciem towaru do miejsca przewidzianego dla jego wydania, przewoźnik jest obowiązany zażądać instrukcji od osoby uprawnionej do rozporządzania towarem.
Instrukcje wydane przez osobę uprawnioną:
➡️ nie mogą prowadzić do podziału przesyłki,
➡️ nie mogą opóźniać lub utrudniać dostawy pozostałych przesyłek,
➡️ powinny być możliwe do wykonania.
Może jednak zdarzyć się, że nie będzie kontaktu z nadawcą przesyłki upoważnionym do rozporządzania towarem. Co wtedy?
➡️ Przewoźnik powinien działać zgodnie z Konwencja CMR.
Zapis art. 14 ust. 2 Konwencji CMR mówi o tym, że jeśli okoliczności pozwalają na wykonanie przewozu na warunkach różniących się od przewidzianych w liście przewozowym, a przewoźnik nie uzyskał w dostatecznie krótkim czasie instrukcji od osoby uprawnionej, powinien podjąć środki, które wydają mu się najlepsze w interesie osoby uprawnionej do rozporządzania towarem. Takim działaniem może być na przykład rozładunek w magazynie zastępczym.
Zwrot kosztów za powstałe szkody i poniesione wydatki.
Przewoźnik zgodnie z art. 16 ust. 1 Konwencji CMR ma prawo do zwrotu kosztów, jednak nie wskazuje on ani sposobu, ani terminu wynagrodzenia.
Co obejmuje wynagrodzenie?
➡️ między innymi zysk, który został utracony ze względu na wykonywanie instrukcji i zaniedbanie innych usług.
Warto jednak zaznaczyć, że aby ubiegać się o odszkodowanie za utracony zysk, przewoźnik musi przedstawić dowody.
Konwencja CMR nie definiuje, czy przewoźnik może żądać dodatkowego wynagrodzenia, gdy trasa przewozu ulega wydłużeniu przez wykonanie instrukcji. Należy jednak przyjąć, że kierowca ma prawo do żądania zarówno pokrycia wynagrodzenia, które uwzględnia jego zysk, jak i zwrotu kosztów poniesionych przez błąd nadawcy.
W sytuacji błędnych danych w zleceniu transportowym, zarówno przewoźnik, jak i nadawca mają określone obowiązki.
Istotna jest komunikacja i współpraca między nimi, aby efektywnie zaradzić problemowi.
Ważne jest również przestrzeganie przepisów, takich jak Konwencja CMR, definiujących prawa i obowiązki stron w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń. Odpowiednie postępowanie zgodnie z procedurami i właściwa interpretacja przepisów mogą zminimalizować ryzyko sporów i zapewnić sprawiedliwe rozwiązanie dla wszystkich zaangażowanych stron.
Comments