Kabotaż/ przewóz kabotażowy w drogowym transporcie towarów oznacza zarobkowy przewóz na terenie kraju, w którym pojazd bądź firma, która wykonuje zlecenie nie jest zarejestrowana.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 2020/1055 szczegółowo reguluje kabotaże.
Przewozy kabotażowe dotyczą tylko krajów Unii Europejskiej oraz EFTA (obecnie należą do niego Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria).
Z kabotażem mamy do czynienia gdy, np. Polski samochód ciężarowy realizujący przewóz międzynarodowy z Polski do Francji, po rozładunku towaru wykonuje transporty rozpoczynające się i kończące na terenie Francji.
Warto pamiętać, że według Pakietu Mobilności, przewoźnik może legalnie wykonać trzy kabotaże. Po zakończeniu trzeciego przewozu samochód musi opuścić teren kraju.
Okres cooling off
Po wykonaniu kabotażu, zgodnie z przepisami Kierowca musi odczekać 4 dni przed ponownym kabotażem w kraju, z którego wyjechał. Zasada obowiązuje bez względu na ilość wykonanych przewozów kabotażowych.
Jak liczyć cooling off?
Cooling off liczony jest od pełnych dni kalendarzowych.
W praktyce oznacza to, że jeśli pojazd po wykonaniu kabotaży opuścił, np. Francję w poniedziałek - to 4 dni liczone są dopiero od wtorku do piątku. Tym samym kolejny kabotaż może być wykonany dopiero w sobotę.
Godziny zakończenia, czy rozpoczęcia przewozów kabotażowych nie mają tutaj znaczenia.
Cooling off liczony jest zgodnie z rozpoczęciem dnia (godzina 00:00) i jego zakończeniem.
Jednak należy pamiętać, że cooling off będzie trwał nieco dłużej, jeśli na jego dni przypadają dni wolne od pracy bądź święto. Wtedy stosuje się zasadę, według której okres pomiędzy kabotażami musi trwać co najmniej dwa dni robocze.
Ile może trwać kabotaż?
Przewoźnik ma maksymalnie 7 dni kalendarzowych na zakończenie kabotażu.
I znowu - w praktyce oznacza to, że jeśli załadunek odbył się w poniedziałek, to 7 dni liczy się wraz z rozpoczęciem wtorku, a kończy wraz z zakończeniem poniedziałku - i w ciągu tych 7 dni Przewoźnik musi zakończyć 3 kabotaże.
Warto wspomnieć, że w odróżnieniu od cooling off - nie ma tutaj rozróżnienia na dni robocze, na te wolne od pracy i święta.
Niezależnie od tego, czy kabotaż wykonywany jest na terenie dowolnego kraju UE czy EFTA - wszędzie obowiązują takie same powyższe zasady.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072 z dnia 21 października 2009 r.
Zgodnie z tym rozporządzeniem - zasady kabotażu muszą odpowiadać przepisom państwa członkowskiego m.in. w zakresie:
✅ zasad umów przewozu,
✅ wymiarów i masy samochodów ciężarowych,
✅ maksymalnego czasu pracy kierowców,
✅ regulacji odnośnie transportu towarów niebezpiecznych, zwierząt oraz produktów żywnościowych,
✅ podatku VAT.
Znajomość przepisów transportowych państwa, w którym wykonywany jest przewóz kabotażowy, jest kluczowa, ponieważ istnieją także dodatkowe zasady w zależności od kraju, np. w Niemczech niezbędne jest posiadanie dodatkowego specjalnego ubezpieczenia OCP.
Do podstawowych norm należą m.in. posiadanie licencji transportowej i listów przewozowych CMR dotyczących przewozu międzynarodowego oraz kabotażowego.
Kary za naruszenie zasad kabotażu
Zazwyczaj są to wysokie kary pieniężne, które w zależności od kraju mogą wynosić nawet do 20 tysięcy euro.
Dodatkowo Przewoźnikowi może zostać odebrana licencja na wykonywanie międzynarodowych przewozów transportowych w ramach wspólnoty, utrata ochrony w postaci ubezpieczenia kabotażowego, czy cofnięcie wpisów w licencji wspólnotowej.
Warto także wspomnieć, że powyższymi sankcjami może zostać obarczony nie tylko Przewoźnik, ale także Kierowca, czy Zleceniodawca.
Comments