top of page

Często spotykane mity na temat ubezpieczenia spedytora.

Praca spedytora to nie praca, a styl życia. 


Ci, którzy pracują w tej branży pewnie bardzo dobrze wiedzą, o czym mówimy.


Praca spedytora to bycie cały czas pod telefonem, bo niespodziewane wydarzenia to norma. To ciągłe dostosowywanie się do nowych wymagań. To cały czas rozwijający się postęp technologiczny i zmienne wymagania rynkowe, z którymi trzeba być na bieżąco.


To wielkie zaangażowanie w rozwiązywanie problemów i ciągłe uczenie się.


To otwartość na nowych ludzi, na ich kultury i różne osobowości, to dostosowywanie się do klienta pod wieloma względami.


Dzisiaj jednak przyjrzyjmy się często spotykanym mitom na temat ubezpieczenia spedytora.

➡️ Klauzula ryzyka spedycyjnego.

Często uważa się, że to dobre rozwiązanie kwestii ubezpieczenia dla spedytora.


Nic bardziej mylnego!


Klauzule czynności spedycyjnych dają tylko złudne poczucie bezpieczeństwa.

W praktyce dopiero OCS odpowiednio zabezpiecza spedytora, a i tutaj warto zadbać o odpowiednie klauzule w ubezpieczeniu - jeśli spedytor wejdzie w rolę przewoźnika umownego, czyli podejmie się wykonania umowy transportu. W standardowym zakresie polisy OCS odpowiedzialność spedytora z tytułu występowania w roli przewoźnika umownego nie jest objęta ubezpieczeniem.


➡️ Jeśli w nagłówku umowy widnieje zapis - zlecenie "spedycyjne" - to takie właśnie jest.

Kolejny błąd.


O charakterze danej umowy decyduje jej treść, cel oraz zgodny zamiar stron. Ustalenie, z jaką umową mamy do czynienia, wymaga przeanalizowania tych informacji i ich oceny przez pryzmat konkretnych przepisów. Oznacza to, że nazwa umowy (np. umowa spedycji) nie świadczy o jej rodzaju.


Podstawowe różnice umów:


“przez umowę spedycji, spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem”.


Natomiast „przez umowę przewozu, przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy.”


➡️ Ubezpieczenie OCPD to to samo co ubezpieczenie cargo.

To także należy dołożyć do listy mitów.


OCPD nie chroni ładunku w transporcie. Celem tego ubezpieczenia jest wyłącznie ochrona odpowiedzialności cywilnej przewoźnika. Tak więc - tylko ubezpieczenie Cargo chroni przesyłkę w transporcie krajowym i międzynarodowym.


Ochrona obejmuje: załadunek, rozładunek, oraz tymczasowe składowanie, jeśli jest ono etapem transportu.

Dodatkowo może obejmować także: utraconą marżę (zysk) właściciela ładunku (do 10% wartości przesyłki) oraz koszty dodatkowe – ubezpieczenia, przewozu, należności podatkowe (VAT i akcyza) oraz cło.


Warto także wspomnieć, że warunkiem wypłaty odszkodowania z OCP jest odpowiedzialność przewoźnika.


➡️ Jeśli Przewoźnik potwierdził, że posiada polisę OCPD (polisę odpowiednią dla przewoźnika) - to spedytor nie będzie uznanym za winnego.

Kolejna ważna kwestia, która nie podlega negocjacjom.


To w zakresie obowiązków spedytora leży sprawdzenie ważności polisy przewoźnika, ale także jej opłacanie czy zakres. Niewłaściwa polisa podwykonawcy lub jej całkowity brak będzie uznana za winę w wyborze spedytora. To w jego kompetencjach leży wybór odpowiedniego, rzetelnego podwykonawcy, jeśli niewłaściwie wykona swoje obowiązki - obciążenie może być nieuniknione.


A wy co dodalibyście jeszcze do tej listy?

Комментарии


bottom of page