Praca spedytora to nie praca, a styl życia.
Ci, którzy pracują w tej branży pewnie bardzo dobrze wiedzą, o czym mówimy.
Praca spedytora to bycie cały czas pod telefonem, bo niespodziewane wydarzenia to norma. To ciągłe dostosowywanie się do nowych wymagań. To cały czas rozwijający się postęp technologiczny i zmienne wymagania rynkowe, z którymi trzeba być na bieżąco.
To wielkie zaangażowanie w rozwiązywanie problemów i ciągłe uczenie się.
To otwartość na nowych ludzi, na ich kultury i różne osobowości, to dostosowywanie się do klienta pod wieloma względami.
Dzisiaj jednak przyjrzyjmy się często spotykanym mitom na temat ubezpieczenia spedytora.
➡️ Klauzula ryzyka spedycyjnego.
Często uważa się, że to dobre rozwiązanie kwestii ubezpieczenia dla spedytora.
Nic bardziej mylnego!
Klauzule czynności spedycyjnych dają tylko złudne poczucie bezpieczeństwa.
W praktyce dopiero OCS odpowiednio zabezpiecza spedytora, a i tutaj warto zadbać o odpowiednie klauzule w ubezpieczeniu - jeśli spedytor wejdzie w rolę przewoźnika umownego, czyli podejmie się wykonania umowy transportu. W standardowym zakresie polisy OCS odpowiedzialność spedytora z tytułu występowania w roli przewoźnika umownego nie jest objęta ubezpieczeniem.
➡️ Jeśli w nagłówku umowy widnieje zapis - zlecenie "spedycyjne" - to takie właśnie jest.
Kolejny błąd.
O charakterze danej umowy decyduje jej treść, cel oraz zgodny zamiar stron. Ustalenie, z jaką umową mamy do czynienia, wymaga przeanalizowania tych informacji i ich oceny przez pryzmat konkretnych przepisów. Oznacza to, że nazwa umowy (np. umowa spedycji) nie świadczy o jej rodzaju.
Podstawowe różnice umów:
“przez umowę spedycji, spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem”.
Natomiast „przez umowę przewozu, przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy.”
➡️ Ubezpieczenie OCPD to to samo co ubezpieczenie cargo.
To także należy dołożyć do listy mitów.
OCPD nie chroni ładunku w transporcie. Celem tego ubezpieczenia jest wyłącznie ochrona odpowiedzialności cywilnej przewoźnika. Tak więc - tylko ubezpieczenie Cargo chroni przesyłkę w transporcie krajowym i międzynarodowym.
Ochrona obejmuje: załadunek, rozładunek, oraz tymczasowe składowanie, jeśli jest ono etapem transportu.
Dodatkowo może obejmować także: utraconą marżę (zysk) właściciela ładunku (do 10% wartości przesyłki) oraz koszty dodatkowe – ubezpieczenia, przewozu, należności podatkowe (VAT i akcyza) oraz cło.
Warto także wspomnieć, że warunkiem wypłaty odszkodowania z OCP jest odpowiedzialność przewoźnika.
➡️ Jeśli Przewoźnik potwierdził, że posiada polisę OCPD (polisę odpowiednią dla przewoźnika) - to spedytor nie będzie uznanym za winnego.
Kolejna ważna kwestia, która nie podlega negocjacjom.
To w zakresie obowiązków spedytora leży sprawdzenie ważności polisy przewoźnika, ale także jej opłacanie czy zakres. Niewłaściwa polisa podwykonawcy lub jej całkowity brak będzie uznana za winę w wyborze spedytora. To w jego kompetencjach leży wybór odpowiedniego, rzetelnego podwykonawcy, jeśli niewłaściwie wykona swoje obowiązki - obciążenie może być nieuniknione.
A wy co dodalibyście jeszcze do tej listy?
Комментарии