FTL i LTL to terminy używane codziennie w branży transportowej. Obydwa odnoszą się do ilości i masy przewożonego ładunku i co ważniejsze - są zazwyczaj podstawowym punktem w negocjacjach pomiędzy kontrahentami.
FTL - czyli Full Truck Load - Transport całopojazdowy. Tym terminem oznacza się transport, podczas którego przewożony jest jeden ładunek, który może w pełni wykorzystać możliwości transportowe danego pojazdu. Warto jednak wspomnieć, że zazwyczaj taki towar wykorzystuje maksymalnie tylko przestrzeń ładunkową lub dopuszczalne obciążenie.
LTL - czyli Less Than Truck Load - Transport częściowy lub drobnicowy. Tym terminem natomiast, określa się towar, do którego można dobrać więcej ładunków, gdyż nie wykorzystuje on w pełni możliwości transportowych pojazdu.
Kiedy wybrać FTL, a kiedy LTL?
Transport FTL jest wybierany, jeśli do przewiezienia jest duża ilość towaru - taka, która zajmie całą przestrzeń ładunkową pojazdu lub jego większą część.
Jednak klienci często decydują się na wykupienie usługi transportu FTL, jeśli zależy im na szybkim czasie dostawy lub zmniejszeniu ryzyka uszkodzeń - wtedy taki transport nazywamy dedykowanym.
To rozwiązanie jest szybkie i bezpieczne ze względu na to, że towar po załadunku trafia bezpośrednio do miejsca docelowego i nie jest narażony na operacje przeładunkowe, gdyż dostawca przewozi tylko towar jednego Klienta.
Transport FTL jest jednak kosztowny, ponieważ Klient płaci za wykorzystanie całej przestrzeni ładunkowej pojazdu bez względu na to czy towar faktycznie ją zajmuje. Warto wtedy zwrócić uwagę, czy kluczowy jest czas dostawy takiego towaru, który składa się np. tylko z kilku palet - jeśli nie - lepszym rozwiązaniem będzie zamówienie transportu drobnicowego LTL.
Transport LTL jest wybierany, gdy do przewiezienia jest ładunek, który nie zajmie całej powierzchni ładunkowej, tylko jej część. W takim przewozie, przestrzeń ładunkowa pojazdu jest dzielona między różnych klientów, co wydłuża czas dostawy, jednak jest zdecydowanie tańszym dla Klienta rozwiązaniem, ponieważ płaci on tylko za wykorzystane przez siebie miejsce.
Z tej opcji zdecydowanie warto skorzystać, gdy towar nie jest zbyt ciężki, nie zajmuje za wiele miejsca i wyjątkowo szybki czas dostarczenia takiej przesyłki nie jest wymagany.
Dla Przewoźnika transport kombinowany jest bardziej skomplikowanym procesem niż transport całopojazdowy. Kluczowe jest tutaj bowiem zdobycie większej ilości zleceń, aby zająć całą część ciężarówki i wyjść na przysłowiowy plus, ale także właściwe zaplanowanie trasy, godzin załadunków i rozładunków. Wszystko to wiąże się także ze zwiększoną ilością formalności, której musi dopilnować firma przewozowa.
Ponad to, transport FTL może być bardziej przewidywalny, ponieważ ryzyko wystąpienia opóźnienia całego przewozu jest dużo większe w przypadku transportu LTL. Jednak często dużo większe zyski osiągają przewoźnicy zajmujący się przewozami ładunków drobnicowych.
Każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy warto je rozważać biorąc pod uwagę sytuację i aktualne wymagania Klienta.
コメント