top of page

Jakie rozróżniamy naczepy w transporcie drogowym?

Bezpieczne i efektywne przewozy to również znajomość odpowiednich przepisów przez osoby zajmujące się transportem. Sprawdź, jakie są popularne rodzaje i wymiary naczep ciężarowych.


Naczepa standardowa

Pojazd ciężarowy z plandeką, z której wykonane są ściany oraz dach. Niektóre posiadają możliwość rozsunięcia dachu oraz bocznych ścian i nazywane są firankami.


Standardowe plandeki dają możliwość załadunku towaru tyłem oraz bokiem. Jednak boczne załadunki są czasochłonne, ponieważ wymagają ręcznego wiązania plandeki.


Natomiast firanki - bądź kurtyny - dzięki możliwości automatycznego przesuwania ścian bocznych i dachu nie wymagają ręcznego przygotowania pojazdu.


Wymiary standardowej naczepy:

Długość - 13,6 m

Szerokość - 2,45 m

Wysokość - od 2,65 do 2,8 m


Co daje możliwość zmieszczenia 33 europalet lub 26 palet przemysłowych.


Naczepa mega

Konstrukcyjnie są zbliżone do tych standardowych i również oferują kurtynowy system przesuwania ścian. Wyróżnia je jednak większa wysokość przestrzeni ładunkowej, która może wynosić do 3 metrów, dlatego megi często wykorzystywane są do przewozu wysokich towarów.

Warto wspomnieć, że niektóre tego typu pojazdy są wyposażone w przesuwane słupki boczne, co umożliwia boczny załadunek wielkogabarytowych towarów.

 

Naczepa mega zawdzięcza wewnętrzne wymiary zastosowaniu kół o mniejszej średnicy i niższemu zawieszeniu podłogi pojazdu, dlatego wymagają ciągników siodłowych typu low deck, które również mają mniejsze koła i niżej zawieszone siodło niż w przypadku ciągników przeznaczonych do użytkowania z naczepami standardowymi.


Naczepa chłodnia

Wyposażona w zabudowę izotermiczną składającą się ze sztywnych ścian bocznych i dachu. Zapewnia izolację od temperatury panującej na zewnątrz. Przez sztywną zabudowę załadunek towarów jest możliwy tylko i wyłącznie przez tylne drzwi.


Elementem wyposażenia spotykanym tylko w tego typu naczepach jest agregat chłodniczy zapewniający stałą temperaturę przewozu, która może wynosić od -30 do +30 st. C. Chłodnie najczęściej są wykorzystywane do przewozu artykułów spożywczych, farmaceutycznych lub przemysłowych.


Wymiary chłodni:

Szerokość - do 2,6 m

Wysokość - do 2,6 m


Warto zauważyć, że niektóre tego typu naczepy mają możliwość utrzymania dwóch temperatur jednocześnie, co pozwala przewieźć towary wymagające zróżnicowanych temperatur jednocześnie.

Niektóre także mogą być wyposażone w tzw. podwójną podłogę, dzięki której mogą przewozić przedmioty na dwóch poziomach lub w haki, dzięki którym przewóz tuszy i półtuszy w pozycji pionowej jest możliwy.


Naczepa izoterma

Przypominają chłodnie, jednak w swoim wyposażeniu nie posiadają agregatu. W związku z tym nie ma możliwości ustawienia stałej temperatury przewozu, tylko utrzymanie początkowej temperatury przez pewien czas. Używane raczej na krótkich dystansach.


Naczepa wywrotka

Używana do przewozu towarów sypkich. Charakteryzuje się jednolitą budową ściany przedniej, podłogi oraz ścian bocznych. Pozbawiona dachu - ułatwia załadunek, jednak może wymagać nałożenia opończy, żeby nie narażać towaru na warunki atmosferyczne. Dzięki systemowi podnoszenia - możliwy jest łatwy rozładunek.


Naczepa platforma

Charakteryzuje się płaską przestrzenią ładunkową bez elementów bocznej lub tylnej zabudowy, dzięki czemu załadunek można wykonać z każdej strony pojazdu.

Z przodu występuje ściana grodziowa, która oddziela przewożony towar od tylnej ściany kabiny ciągnika siodłowego.

Używana jest najczęściej do przewozu towarów odpornych na warunki atmosferyczne.


Naczepa niskopodwoziowa

Jej podłoga znajduje się blisko nawierzchni - wysokość ta nie przekracza zazwyczaj 100 cm. Używana do przewozu maszyn, stalowych konstrukcji, czy towarów ponadgabarytowych. Niektóre z takich naczep mogą być wyposażone w najazdy.


Naczepy walking floor

Czyli naczepa z ruchomą podłogą ułatwiającą rozładunek takich towarów jak zboże, pasze czy makulatura. System ruchomej podłogi składa się z listew przesuwających się w zakresie kilkunastu centymetrów. Pojazdy te mają najczęściej sztywną zabudowę oraz przesuwny dach.


Cysterny

Charakteryzują się walcowatym zbiornikiem, który może być przeznaczony do transportu paliw, gaz ów, artykułów spożywczych w płynie, czy towary chemiczne w płynie. Pojazdy tego typu często przystosowane są do przewozu towarów niebezpiecznych ADR. Naczepy cysterny wyposażone są w systemy specjalnych zaworów, które zabezpieczają zbiornik przed wytworzeniem się zbyt wysokiego ciśnienia.


Silos

Naczepy silosy wizualnie przypominają cysterny, ponieważ także charakteryzują się zbiornikami o owalnych kształtach. Kluczowa różnica jednak polega na ich zastosowaniu. Silosy używane są głównie do przewozu materiałów sypkich, czyli np. zbóż lub mąki.


Ile mogą wynosić maksymalne wymiary naczep?

Zasadę określają przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.


Maksymalna długość zespołu pojazdów składającego się z naczepy i ciągnika siodłowego, a jej wartość nie może przekraczać 16,5 m.


Szerokość dostosowano w zależności od rodzaju naczepy.

Dla standardowej to 2,55 m - dla chłodni 2,6 m.


Wewnętrzna długość naczepy to zazwyczaj 13,6 m.


Natomiast całkowita wysokość zewnętrzna zespołu pojazdów składających się z ciągnika siodłowego i naczepy nie może przekraczać 4 m.


Na drogach można spotkać naczepy przekraczające powyższe wymiary, jednak wykonywanie transportu tego typu pojazdami wymaga m.in. uzyskania specjalnych pozwoleń.


naczepy w transporcie drogowym

Comments


bottom of page