Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla branży Transportu, Spedycji i Logistyki. Nowe regulacje prawne, zaawansowane technologie oraz rosnące wymagania środowiskowe zmuszają przedsiębiorstwa do dostosowania się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Jakie zmiany czekają przewoźników i jak się na nie przygotować?
Rozszerzenie systemu SENT
Od 1 stycznia 2025 roku system SENT został rozszerzony, obejmując obowiązkową rejestrację przewozów międzynarodowych realizowanych przez podmioty z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcarii oraz państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Cel? Zwiększenie przejrzystości w transporcie drogowym i ograniczenie nieuczciwej konkurencji. Dla firm oznacza to dodatkowe obowiązki związane z rejestracją przewozów.
Nowe przepisy dotyczące tachografów
We wrześniu 2025 roku w życie wchodzi kolejny etap Pakietu Mobilności. Wszyscy przewoźnicy, których pojazdy zostały zarejestrowane między 15 czerwca 2019 r. a 21 sierpnia 2023 r., muszą wymienić tachografy na urządzenia drugiej generacji. Brak wymiany? Można się spodziewać kar i problemów podczas kontroli.
Zniesienie zwolnienia celnego dla towarów o niskiej wartości
Dotychczas towary o wartości poniżej 150 euro były zwolnione z opłat celnych. Od 2025 roku zwolnienie to zostanie zniesione, co ma na celu wyeliminowanie praktyk zaniżania wartości przesyłek w handlu elektronicznym. Wszystkie towary importowane do Unii Europejskiej będą podlegały należnościom celnym, niezależnie od ich wartości.
Nowe przepisy, nowe wyzwania – ale też nowe możliwości. Rok 2025 przynosi sporo zmian dla branży transportowej, od rozszerzenia SENT, przez obowiązkową wymianę tachografów, aż po nowe zasady celne. Nie ma co się oszukiwać – będzie trochę zamieszania, ale im szybciej firmy się dostosują, tym mniejsze ryzyko nieprzyjemnych niespodzianek.
Czy można to jakoś obejść? Nie. Ale można się dobrze przygotować, żeby uniknąć problemów i dodatkowych kosztów. Warto już teraz przeanalizować, co trzeba zmienić, dostosować systemy i zadbać o to, by kierowcy i spedytorzy wiedzieli, co ich czeka.
Transport nigdy nie był łatwą branżą, ale ci, którzy potrafią działać z wyprzedzeniem, zawsze wychodzą na plus. Lepiej więc nie czekać na ostatni dzwonek – bo w tej branży opóźnienia kosztują najwięcej.

Комментарии