Rozporządzenie 686/2023 - wprowadziło na Węgrzech od 28 stycznia minimalną podstawową opłatę za transport krajowy. Rozporządzenie reguluje też liczbę podwykonawców.
Węgierskie Ministerstwo Transportu MKFE wyjaśnia, że cena podstawowa będzie ustalana biorąc pod uwagę kategorię pojazdu, dystans, wysokość opłaty drogowej oraz zużycie paliwa.
Opłaty za załadunek, sortowanie palet oraz czas przestoju są stałe.
Stawka za usługę nie może być niższa niż suma trzykrotności opłaty drogowej oraz stawki paliwa obliczonej zgodnie z przepisami NAV.
Natomiast od zasady regulacji liczby podwykonawców można się jednak odwołać - jeśli obie strony się zgadzają i jest to jasno zakomunikowane.
Nie jest to jednak całkiem nowe prawo - minimalne stawki były w powszechnym użyciu na całym świecie do lat 80, gdy nastąpiła deregulacja i rządy uwolniły wyceny przewozów samochodowych.
Ponadto regulacje dotyczące liczby pośredników mają zastosowanie także w USA i Hiszpani.
Co myślicie o zastosowaniu takiego rozwiązania w Polsce?
Photo by Anna Hunko on Unsplash
Comments