top of page

Transport chłodniczy

Drogowy transport chłodniczy to przewóz towaru, który wymaga stałego przechowywania w kontrolowanych warunkach. Jest realizowany przez specjalistyczne, dostosowane do tego pojazdy.


Niektóre dobra, aby mogły trafić do konsumentów w nienaruszonym stanie, zachowując przy tym swoje właściwości oraz dobrą jakość, wymagają transportu chłodniczego.


Jakie towary są przewożone w warunkach kontrolowanych?

  • Produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego i roślinnego,

  • Wyroby cukiernicze,

  • Napoje,

  • Kwiaty,

  • Leki i półprodukty farmaceutyczne,

  • Kosmetyki,

  • Produkty chemiczne,

  • Niektóre ładunki niebezpieczne,

  • Środki rolnicze,

  • Wyroby i półprodukty mięsne.

Przy użyciu specjalnych pojazdów, które zapewnią odpowiednią kontrolowaną temperaturę, nie stracą swoich właściwości, zachowają dobrą jakość i będą bezpieczne do spożycia lub użytku.

Jakie wyróżniamy środki transportu w tym specjalistycznym przewozie?

  • Chłodnia typu DoppleStock/DoubleDeck - nadwozie z tzw. podwójną podłogą, wykorzystywane głównie do transportu produktów lekkich i delikatnych, mających małą tolerancję na ciężar, przez co nie można ich piętrować bądź układać w wysokie stosy.

  • Chłodnia z grodzią - daje możliwość stworzenia różnych sektorów, w których panuje inna temperatura.

  • Chłodnia hakowa - jest wyposażona w haki, które wykorzystuje się do przewozu towarów w pozycji wiszącej, np. tusze wieprzowe.

  • Izoterma - posiada izolowaną skrzynię ładunkową, która chroni przewożone towary przed warunkami atmosferycznymi oraz przed zanieczyszczeniami, np. kurzem i pyłem.

Jakie dokumenty są niezbędne do wykonywania transportu chłodniczego w ruchu międzynarodowym bądź krajowym?

  • Konwencja ATP - międzynarodowa umowa dotycząca przewozu towarów, artykułów spożywczych szybko psujących się, a także odnosząca do specjalnych środków transportu dopasowanych do tych przewozów. Reguluje wymagania odnoszące się do temperatury, w której należy przechowywać dany towar, wyposażenia i warunków termicznych, jakie musi spełniać dany pojazd, kontroli zgodności z normami środków transportu chłodzonych lub ocieplanych, procedur i metod pomiarów, a także kontroli urządzeń chłodniczych, grzewczych.

  • Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 852/2004 oraz 178/2002.

  • Ustawa o transporcie drogowym (Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371) - nakłada na kierowców wykonujących drogowy transport chłodniczy międzynarodowy i krajowy obowiązek posiadania świadectwa wymaganego zgodnie z umową ATP.

  • Na terenie Polski obowiązuje także Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225), która określa normy obowiązujące w przewozie towarów spożywczych.

Realizując transport chłodniczy międzynarodowy, trzeba pamiętać o konieczności przestrzegania przepisów obowiązujących w państwach, przez które przebiega trasa. Co prawda regulacje są w większości ujednolicone (zwłaszcza w obrębie UE), ale zawsze warto upewnić się, czy uwzględniane są wszystkie obowiązujące akty prawne.

Jak dbać o chłodnię?

Nowe środki transportu przed oddaniem do eksploatacji muszą zostać zbadane przez uprawiony do tego podmiot. Jednak nie wszystkie pojazdy z nowej serii podlegają badaniom. Certyfikat obowiązuje przez 6 lat. Po upływie tego czasu, kolejne badania muszą być przeprowadzane co 3 lata.

W przypadku środków transportu kupionych poza Polską, procedura wygląda inaczej. Jeśli kupimy pojazd z certyfikatem ATP wydanym przez władze innego kraju, to dokument ten będzie ważny tylko przez 3 miesiące od momentu zarejestrowania pojazdu w Polsce. Po tym czasie właściciel musi wystąpić o badania i uzyskać świadectwo ATP ponownie.

Ponadto za każdym razem, gdy towary są ładowane i rozładowywane, należy przeprowadzać kontrolę temperatury i przechowywać wyniki pomiarów.

Należy pamiętać, że przed załadunkiem ciężarówka musi zostać umyta i zdezynfekowana, aby uniknąć zanieczyszczenia ładunku bakteriami, chemikaliami lub nieprzyjemnymi zapachami. Warto też zwrócić uwagę na rozmieszczenie ładunku. Skrzynie lub palety nie mogą utrudniać swobodnego przepływu powietrza wewnątrz naczepy.

Jakie odpowiedzialności spoczywają na Kierowcy w transporcie artykułów szybko psujących się?

Zanim wyruszy w trasę, musi wykonać kilka obowiązkowych czynności.

  • Upewnienie się, że wewnątrz panuje odpowiednia temperatura.

  • Sprawdzenie czy rejestrator temperatury działa prawidłowo.

  • Przy odbiorze towaru kierowca może zostać poproszony o przedstawienie wydruków z rejestratorów. Wymagane jest, aby temperatura była rejestrowana minimum co 5 minut. Jeśli transport trwa dłużej niż 24 godziny, rejestracja jest obowiązkowa co 15 minut. W przypadku przewozów trwających powyżej tygodnia jest to minimum godzina.

Dodatkowo należy pamiętać, że osoby, które w jakikolwiek sposób stykają się z towarem szybko psującym się muszą posiadać ważne badania epidemiologiczno-sanitarne. Chodzi tu więc zarówno o pracowników produkcji, jak i osoby pracujące przy pakowaniu i dystrybucji.


Transport drogowy chłodniczy

コメント


bottom of page