Bieżący rok wprowadza wiele istotnych zmian w branży TSL tym samym, niesie za sobą różne wyzwania.
Z czym będziemy musieli się zmierzyć i do czego przyzwyczaić w nadchodzących miesiącach?
➡️ Planowane wprowadzenie e-CMR, czyli elektronicznego listu przewozowego.
Pełne wdrożenie tej technologii planowane jest dopiero po zakończeniu prac nad unijną platformą e-FTI. Ta innowacja wnosi wiele zalet do branży. Między innymi:
🔸śledzenie przewozów w czasie rzeczywistym - zapewni to pełną kontrolę firmą, jak i klientom nad transportami
🔸oszczędności finansowe i ekologiczne aspekty - zredukuje koszty związane z drukowaniem i przesyłaniem papierowych dokumentów, ale także zmniejszy zużycie papieru i emisję związaną z transportem dokumentów
🔸 szybkość i efektywność - wyeliminuje konieczność oczekiwania na otrzymanie dokumentów, co pozwoli na rozpoczęcie procesu fakturowania od razu po zakończonym transporcie
Pojawi się jednak też kilka trudności z tym związanych:
▪️ korzystanie z e-CMR będzie wymagało odpowiedniej infrastruktury technicznej i sprzętu
▪️ pojawi się też ryzyko związane z bezpieczeństwem danych przy przesyłaniu informacji przez Internet
Jednak w obliczu wielu zalet, które wniesie za sobą ten system, wady wydają się mało znaczące. Cyfryzacja transportu to nieunikniony etap, który przyniesie wiele korzyści dla planety jak i dla samych firm.
➡️ Rewolucja technologiczna
🔸 wymiana najstarszych tachografów w przewozach międzynarodowych na tachografy inteligentne II generacji do 31 grudnia
🔸 dostosowanie pojazdów wjeżdżających do Londynu do standardów DVS
🔸 dalszy etap przekształcania flot w napędzane czystą energią
🔸 wzrost popularności systemów do inteligentnego planowania tras
➡️ Zrównoważony transport i ochrona środowiska
🔸 Zmiany w Pakiecie Mobilności - Uchylenie wyrokiem Trybunału przepisu Pakietu Mobilności nakazującego powrót pojazdów co 8 tygodni do bazy eksploatacyjnej (siedziby przewoźnika w kraju) wcześniejsze wymogi były krytykowane za generowanie dodatkowych kosztów i emisji.
🔸 Wyzwaniem firm stale pozostaje zminimalizowanie wpływu transportu na środowisko. Wymaga to poszukiwania coraz lepszych, nowych rozwiązań. Przewoźnicy, którzy chcą utrzymać się na rynku, muszą dostosować się do zmian zachodzących w branży.
🔸 Wzrost znaczenia transportu intermodalnego, w związku z postępowaniem unijnej polityki redukcji śladu węglowego.
➡️ Zmiany w Border Target Operating Model
🔸 31 stycznia 2024 r. - Wprowadzenie świadectw zdrowia przy przywozie z UE produktów zwierzęcych, roślin i produktów roślinnych średniego ryzyka oraz żywności i pasz niepochodzących od zwierząt wysokiego ryzyka. Zniesienie wymogów wstępnego powiadamiania dla roślin i produktów roślinnych niskiego ryzyka z UE.
🔸 30 kwietnia 2024 r. - Wprowadzenie opartych na dokumentacji i ryzyku identyfikacyjnych i fizycznych kontroli produktów zwierzęcych, roślin, produktów roślinnych oraz żywności i pasz niepochodzących od zwierząt z UE. Istniejące kontrole roślin/ produktów roślinnych wysokiego ryzyka z UE zostaną przeniesione z miejsca przeznaczenia do punktów kontroli granicznej. Zacznie również być upraszczany import z krajów spoza UE. Obejmie to zniesienie świadectw zdrowia i rutynowych kontroli produktów zwierzęcych, roślin i produktów roślinnych niskiego ryzyka z krajów spoza UE, a także zmniejszenie poziomu kontroli fizycznych i identyfikacyjnych produktów zwierzęcych średniego ryzyka z krajów spoza UE.
🔸 31 października 2024 r. - Wymóg składania deklaracji bezpieczeństwa i ochrony (Safety and Security declarations) w przypadku przywozu do Wielkiej Brytanii z UE lub z innych terytoriów, na których obowiązuje zwolnienie. Wraz z tym wprowadzony zostanie ograniczony zbiór danych dla importu, a korzystanie z brytyjskiego Single Trade Window usunie w miarę możliwości powielanie różnych danych - takich jak wstępnie złożone deklaracje celne.
➡️ Wzrost cen transportu w związku z podwyżkami opłat drogowych
W wyniku podwyżek opłat drogowych w krajach Europy, koszty transportu ciężarowego przekroczą poziom z ostatnich lat. Mówi się o wzroście cen przewozów nawet o 12%. Nie wszystkie koszty będą mogły zostać przeniesione na konsumenta końcowego. Niektóre z nich będą musieli ponieść dostawcy usług transportowych, a także firmy z sektora produkcji i handlu.
To naszym zdaniem jedne z ważniejszych zmian na ten rok. Co o nich myślicie?
Photo by Caleb Ruiter on Unsplash
Comments