Zmiany w przepisach o naciskach osi pojazdów mają duże znaczenie dla przewoźników. Dostosowanie się do tych regulacji jest kluczowe, zarówno z perspektywy ochrony infrastruktury drogowej, jak i unikania dodatkowych kosztów.
Sprawdźmy najważniejsze informacje, które warto znać.
Dopuszczalne naciski, a typy dróg
Maksymalny nacisk pojedynczej osi napędowej: 11,5 tony – jeśli infrastruktura drogi jest dostosowana do takich obciążeń.
Grupy osi z rozstawem powyżej 1,3 metra: 8 ton na oś, z wyjątkiem pojazdów z bliźniaczymi kołami i zawieszeniem pneumatycznym, gdzie dopuszczalny nacisk wynosi 9 ton.
Na drogach lokalnych zarządcy mogą wprowadzać surowsze ograniczenia, które muszą być odpowiednio oznakowane.
Zakazy i wyjątki dla wybranych dróg
Zmiany w przepisach jasno określają, gdzie zakazy dotyczące nacisków osi nie mogą być stosowane:
Drogach TEN-T – transeuropejskiej sieci drogowej,
Drogach krajowych, z wyjątkiem odcinków zarządzanych przez miasta na prawach powiatu,
Nowych drogach budowanych ze środków UE – przez okres 5 lat od ich oddania do użytkowania.
Dzięki temu kluczowe trasy tranzytowe pozostają dostępne nawet dla cięższych pojazdów, co ma szczególne znaczenie w transporcie międzynarodowym.
Kontrola i system kar
Zmiany w przepisach wprowadziły bardziej rygorystyczny system kontroli i sankcji:
Przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi:
Do 10%: kara 6000 zł,
10–20%: kara 10 000 zł,
Powyżej 20%: kara 15 000 zł.
Brak zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego: nawet do 20 000 zł.
Przejazd przez most lub wiadukt bez zgłoszenia: kara 5000 zł.
Kary są progresywne, co oznacza, że każde naruszenie wiąże się z coraz wyższymi kosztami.
Praktyczne konsekwencje dla przewoźników
Zmiany w przepisach wymuszają większą precyzję w planowaniu transportu, szczególnie w zakresie:
Rozkładu masy na osie,
Monitorowania załadunku w czasie rzeczywistym,
Planowania tras z uwzględnieniem dróg o ograniczeniach nacisków.
Przewoźnicy muszą zwracać szczególną uwagę na oznakowanie dróg, zwłaszcza lokalnych, gdzie ograniczenia mogą być bardziej restrykcyjne.
Dlaczego warto zwrócić uwagę na zmiany w przepisach?
Celem nowelizacji jest:
Ochrona infrastruktury drogowej przed nadmiernym obciążeniem,
Poprawa bezpieczeństwa na drogach,
Dostosowanie przepisów do norm unijnych, aby ułatwić transport międzynarodowy,
Minimalizacja różnic w traktowaniu przewoźników krajowych i zagranicznych.
Choć zmiany w przepisach mogą wymagać dostosowań, ich celem jest stworzenie bardziej przejrzystych zasad oraz ograniczenie szkód na drogach. Dla firm transportowych oznacza to konieczność lepszego zarządzania transportem, ale także szansę na poprawę efektywności.
Zmiany w przepisach dotyczące nacisków osi to wyzwanie, ale i szansa dla przewoźników. Przy odpowiednim przygotowaniu można uniknąć kar i skupić się na bezpiecznym oraz efektywnym transporcie. Dla tych, którzy świadczą usługi w wymagających branżach, takich jak automotive, precyzyjne zarządzanie ładunkami staje się kluczowe.
Pamiętaj, by regularnie monitorować przepisy i dostosowywać swoje działania do nowych regulacji – to najlepszy sposób na uniknięcie problemów i zachowanie płynności działania w dynamicznej branży TSL.
Comments